Mastercard працює над безпекою для мільярдних покупок через ШІ-агентів
Ринки 02.12.2025 19:20
Технології agentic commerce (модель купівлі за участі ШІ-агентів) найближчими роками можуть суттєво змінити модель онлайн-замовлень, перенісши вибір товару, оплату й післяпродажну підтримку безпосередньо в середовище чатів, заявив віце-президент з розвитку бізнесу Mastercard Services в Україні та Молдові Вадим Поліщук під час AI Summit від Forbes Ukraine минулого тижня у Львові.
"Те, що називають agentic commerce, по суті, є новим способом купівлі товарів і послуг, коли ми можемо все зробити, не покидаючи чат: знайти потрібний товар, оформити покупку, оплатити карткою та отримати підтримку після продажу", – зазначив він.
Поліщук послався на оцінки, згідно з якими потенціал ринку agentic commerce до 2030 року може сягнути $1,7 трлн, тоді як понад 50% споживачів уже замінили традиційні пошукові системи інструментами генеративного ШІ для рекомендацій товарів, а 39% покупців у США використовували такі рішення для онлайн-шопінгу. Він зазначив, що ключовим питанням залишається перехід від пошуку та аналітики до здійснення реальних транзакцій у середовищі чатів.
Експерт пояснив, що еволюція agentic commerce передбачає перехід від простих сценаріїв пошуку й порівняння до повноцінних покупок у чаті, з можливістю оформлення також розстрочки, замовлення товарів з кількох маркетплейсів одночасно, відстеження цін протягом визначеного періоду та автоматичного керування підписками чи регулярними платежами.
"За цим механізмом агент замість нас заходить на сайти або через API, обирає товар, переносить його в кошик, переходить до оплати і проводить транзакцію. Нам не потрібно виходити з чату та вручну все оформлювати", – пояснив він.
Представник Mastercard наголосив, що масове впровадження таких сценаріїв потребує високих стандартів безпеки, прозорості та довіри з боку всіх учасників ринку. Зокрема, йдеться про можливість відстежити, на якому етапі сталася помилка: з боку користувача, агента чи продавця, – а також мінімізувати ризики шахрайства, коли шкідливий агент може видавати себе за корисний сервіс і намагатися викрасти кошти чи дані.
Він повідомив, що компанія працює над рішенням Agentic Pay, яке передбачає фіксацію наміру та згоди користувача на замовлення для формування аудиторського сліду під час проведення операцій. Крім того, компанія розробляє концепцію Know Your Agent, яка передбачає допуск до здійснення покупок від імені клієнта лише валідованих агентів, які відповідають вимогам безпеки.
Серед ключових елементів такої інфраструктури Поліщук назвав стандартизовані інтерфейси взаємодії між ботами та e-commerce-платформами, а також токенізацію платіжних даних. За його словами, під час токенізації агент отримує не реквізити картки, а обмежений "жетон", який можна використати лише для конкретної операції в певному магазині, що істотно знижує цінність таких даних для зловмисників.
"Якщо всі пласти безпеки: валідація агентів, токенізація, аудит дій – будуть належним чином впроваджені, то сценарії, які зараз обмежуються порівнянням і вибором товарів, перетворяться на повноцінну модель, де покупки, оплата, відстеження замовлень і підтримка здійснюватимуться безпосередньо в чатах", – підсумував Поліщук.
Як повідомлялося, за даними Mastercard, частка малого та середнього бізнесу в Україні, який використовує інструменти штучного інтелекту, за рік подвоїлася – до 42%. Як зазначала генеральна директорка Mastercard в Україні та Молдові Інга Андреєва, найбільш поширеними напрямами застосування ШІ серед МСБ є маркетинг, комунікації та таргетування.
Теги: MasterCard ШІ-агент Переглядів: 87