"Запоріжсталь" закликає обмежити експорт брухту і зупинити зростання залізничних тарифів

Металургія 27.05.2025    16:50

Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь" виступає за обмеження експорту стратегічної для металургів сировини – брухту чорних металів, а також за введення мораторію на підвищення тарифів залізничних перевезень.

Згідно з пресрелізом компанії в понеділок, про це заявив в.о. генерального директора "Запоріжсталі" групи "Метінвест" Тарас Шевченко в ході робочого візиту першої віцепрем’єра – міністерки економіки Юлії Свириденко до Запоріжжя.

Свириденко відвідала металургійне, машинобудівне та підприємство харчової промисловості. Під час зустрічі з представниками бізнесу обговорювалися поточні питання та очікування від державної політики у сфері економіки.

За словами міністерки, понад 8% промислового виробництва України сконцентровано у Запорізькій області, і попри тимчасову окупацію 80% регіону та постійні ворожі атаки на місто саме в ньому виробляється майже 20% продукції металургійної галузі та близько 7% продукції машинобудівної галузі країни.

У місті продовжують працювати "Запоріжсталь", "Мотор Січ", "Івченко-Прогрес", автомобілебудівний завод, малі та середні бізнеси. Їх представники долучилися до відкритого діалогу з командою економічного блоку уряду. Бізнес озвучив виклики та запропонував власне бачення рішень для підтримки виробників.

Шевченко акцентував на нагальності збереження для металургів безмитної торгівлі з ЄС, необхідності відтермінування впровадження механізму транскордонного вуглецевого коригування (СВАМ) в Україні, оскільки національні виробники, на відміну від європейських колег, не мають доступу до інвестицій та фондів модернізації.

"Запровадження в 2026 році СВАМ (…) зробить економічне відновлення та реалізацію планів з модернізації та декарбонізації виробництва в Україні неможливим. Оцінюючи вплив СВАМ на українську економіку, експерти очікують падіння ВВП на 4,8%, або на $8,7 млрд тільки у 2026-му. З цієї ж причини економіка може втратити до $2,8 млрд податкових надходжень та понад 73 тис. робочих місць на підприємствах переробної промисловості", - навів результати дослідження компанії CMD Ukraine в.о. гендиректора "Запоріжсталі".

Особливо болючим є питання масового експорту українського металобрухту за кордон, що спричиняє гострий дефіцит важливої для виробництва сталі сировини. За твердим переконанням Шевченка, металобрухт може й буде працювати на інтереси української економіки краще, залишаючись в країні. Тонна металобрухту на експорт забезпечує мінімальні податкові відрахування і до $350 валютних надходжень, в той час як 1 тонна сталі з металобрухту приносить 15 тис. грн податків та $1,2 тис. валютної виручки.

За його словами, металобрухт – незамінна сировина для виробництва сирої сталі та металопродукції. Дефіцит брухту змушує металургів розливати чавун у чушки та реалізовувати цей немаржинальний напівфабрикат. У чотиримісячному горизонті тільки одна "Запоріжсталь" замість 300 тис. тонн металопродукції з високим ступенем переробки буде пропонувати ринку чавунну чушку з низькою доданою вартістю.

"Для української економіки загальний від’ємний ефект становитиме приблизно $75 млн недоотриманої валютної виручки", - підкреслив топ-менеджер.

Крім того, СЕО меткомбінату також акцентував увагу на необхідності встановлення мораторію на підвищення тарифів залізничних перевезень. Від початку повномасштабного вторгнення частка логістичної складової у собівартості металопродукції зросла в чотири рази, адже підприємства ГМК переорієнтувалися на залізничні перевезення, а сама вартість послуги додала в ціні до 60%. Залізнична логістика для металургів критична: адже для виробництва 1 тонни металу потрібно привезти 3 тонни сировини. Отже, експорт 1 тонни металу – це перевезення 4 тонн залізницею.

"Навіть незначне підвищення залізничного тарифу призводить до суттєвого збільшення собівартості продукції, яка стає неконкурентоспроможною на експортних ринках. А в такому разі експорт втрачає свій економічний сенс", - наголосив очільник "Запоріжсталі".

У свою чергу Свириденко запевнила учасників зустрічі у важливості діалогу та увазі до кожного з озвучених бізнесом запитів, стосовно яких команда економічного блоку уряду шукає рішення. Зокрема, це вирішення питання дефіциту металобрухту, впровадження нових фінансових інструментів для підтримки підприємств, які відновлюються після прильотів, вдосконалення програми компенсацій 15% тощо.

Очільниця Мінекономіки подякувала запорізькому бізнесу за стійкість, інвестиції та розвиток попри усі виклики, зумовлені війною.

 

Теги:   Запоріжсталь експорт брухт Переглядів:   65

Читайте також:

25.05

Імпорт нікелю в Україну скоротився на 41% з початку року

22.05

Україна продовжила на 5 років обмеження імпорту цементу з Молдови, РФ, Білорусі та металопрокату з покриттям з Китаю

21.05

Імпорт олова в Україну зріс на третину з початку року